Kalifornský vysokorýchlostný vlak dosiahne rýchlosť až 350 kilometrov

07.01.2015 Celý región

Los Angeles 7. januára (TASR) - Kalifornia urobila prvý krok vo výstavbe prvej vysokorýchlostnej železnice v Spojených štátoch, keď v utorok položila základy projektu, ktorý podľa jeho zástancov spojí do roku 2029 mestá Los Angeles a San Francisco.

"Dnes sme spustili výstavbu najväčšieho projektu v oblasti infraštruktúry, aký bol kedy postavený nielen v Kalifornii, ale v celých dejinách tejto krajiny," vyhlásil podľa agentúry DPA predseda výboru stavbárskych odborov v štáte Kalifornia Robbie Hunter na slávnostnom položení základov.

K Hunterovi a ďalším miestnym predstaviteľom sa na slávnosti pripojil aj kalifornský guvernér Jerry Brown. Predstavitelia napísali svoje mená na dvojmetrový úsek trate v meste Fresno, jednej z 24 staníc plánovaných na 560-kilometrovej železničnej trati.

"Vysokorýchlostná železnica spojí našu minulosť s budúcnosťou," povedal Brown, ktorý začal presadzovať tento typ železnice ako prvý už v 80. rokoch minulého storočia, keď vykonával prvé funkčné obdobie v úrade kalifornského guvernéra.

Zástancovia projektu tvrdia, že železnica prepojí odľahlé oblasti tretieho najväčšieho amerického štátu, prinesie pracovné miesta a ekonomické možnosti do menej prosperujúcich vidieckych regiónov a zníži tiež emisie skleníkových plynov. Sú to dôležité klady, keďže obyvateľov štátu podľa očakávania pribudne a do roku 2030 ich bude 44 miliónov.

Kritici sa však obávajú vysokých nákladov na projekt, ktorý má stáť 68 miliárd dolárov.

Brown v utorok miernil tieto obavy a povedal, že kedysi odporcovia spochybňovali aj stavbu mosta Golden Gate.

Zažartoval, že "si ešte nie je celkom istý, kde zoženie zvyšok peňazí". Rýchlo však dodal: "Nebojte sa! Zoženieme ich."

Spojené štáty ďaleko zaostávajú za Európou a Áziou vo výstavbe vysokorýchlostných železníc a ďalších sietí verejnej dopravy. Prezident Barack Obama označil vysokorýchlostné železnice za svoju významnú prioritu, pričom vyčlenil stimulujúce dotácie vo výške miliárd dolárov na vývoj nových železničných systémov a na modernizáciu tých existujúcich.

Obama si v roku 2011 stanovil cieľ poskytnúť do roku 2036 prístup k vysokorýchlostnej železnici až 80 percentám Američanov.

Kalifornský vysokorýchlostný vlak bude dosahovať maximálnu rýchlosť 350 kilometrov za hodinu, informovali projektanti.

Kľukatiaca sa trasa železnice a časté zastávky však budú znamenať, že jazda medzi mestami Los Angeles a San Francisco bude aj tak trvať tri hodiny.
 

Vyberte región